With every heartbeat

Jag älskar att åka bil på natten, både att köra och att sitta bredvid.
Mest gillar jag nog när jag kör ensam genom mörkret. Det är rofyllt.
Gatlyktornas sken sprider ett behagligt gulaktigt ljus och man är nästan ensam på vägen.
Bara taxibilar delar vägbanan med mig
och kör runt på berusade människor som ska från en fest till en annan.
Jag brukar lyssna på musik och filosofera en hel del när jag kör bil.
När jag nu körde hem från en trevlig middag hos en av mina närmaste vänner
fortsatte mina tankar på spåret vi redan inlett under kvällen...
Nämligen att vi båda kom fram till att det skulle vara väldigt skönt
om man inte var en sån tänkande varelse.
Självklart tänker alla, men det kan vara mer eller mindre.

Jag är nog en av dem som tänker mer, och tyvärr gör det mig ibland väldigt olycklig.
Jag tänker och jag analyserar och jag bryter ner verkligheten till små beståndsdelar
som ofta leder till en oro i bröstet och en ännu större förvirring.
Jag tänker väldigt mycket på hur andra människor har det,
både vänner och främmande människor i andra länder.
Jag tänker på människorna i Burma, och i Kina, och andra delar av världen,
människor som utsätts för våldsamheter och övergrepp.
Jag tänker på mina fina vänner och hur de jobbar för att uppnå sina drömmar.
Jag tänker på vad saker som sägs egentligen betyder,
om det finns en djupare mening med orden.
Jag tänker på vad saker som inte sägs egentligen betyder,
om det finns en djupare mening i tystnaden.
Jag tänker på min syster och hur mycket jag saknar henne,
och jag tänker på resten av min familj och hur fin och välfungerande den faktiskt är.
Jag tänker på människor som har förlorat sin familj, sina syskon, sina vänner
och inser att jag är väldigt lyckligt lottad.

Men jag tänker också att allt detta tänkande upptar så mycket tid
och så mycket energi att det faktiskt inte känns värt det.
Ibland skulle jag vilja vara en mindre tänkande varelse,
som nöjer sig med att bara leva och inte bryta sönder verkligheten.
Som istället för att tänka blir en del av verkligheten
som kan hjälpa människor i nöd
 och som kan vara en del av andra människor framgång


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0